Vad skulle du göra om din vardag vändes upp och ner?

Vid en kris kommer samhällets hjälp först gå till dem som behöver den bäst. Planera därför för att kunna klara dig själv i en vecka, gärna längre om du kan. Ha dina egna och dina näras förutsättningar och behov som utgångspunkt. Det kan ta lång tid innan vardagen fungerar normalt igen. Att kunna klara sig utan samhällets hjälp i en vecka kallas för att ha en hemberedskap.

Matberedskap – en del av krislådan

Din hemberedskap omfattar till exempel förberedelser för mat, vatten, kommunikation och värme. Alla som kan behöver ha mat hemma så att man klarar sig en vecka utan att behöva handla. Det är viktigt att ha extra mat hemma som ger tillräckligt med energi. Välj matvaror som kan lagas snabbt, inte kräver så mycket vatten, kan ätas utan tillagning och kan förvaras i rumstemperatur. Låt det du vanligtvis äter vara utgångspunkt. Då använder du det oftare och slipper slänga.

Checklista för din hemberedskap

Krisrecept

Förbered dig för kris

Krisberedskapsvecka

Nu pågår Krisberedskapsveckan, en årlig informationskampanj som ska öka människors motståndskraft inför samhällskriser och ytterst krig. Årets tema är mat. Använd veckan som en årlig påminnelse för att se över din beredskap. Skaffa den där vevradion, vattendunkarna eller prata hemberedskap med grannarna. Krisberedskapsveckan är ett initiativ från MSB som genomförs tillsammans med länsstyrelser, kommuner, frivilligorganisationer och företag. Och såklart tillsammans med dig.

Läs vidare om beredskap:Din beredskap