Carryline och Tempo Diseröd skriver samhällskontrakt

Två nya företag har skrivit på samhällskontraktet i Kungälv. Det är Carryline och Tempo Diseröd som ansluter sig till de 80-tal organisationer som nu gemensamt arbetar för att öka innanförskapet i Kungälv.

Carryline är ett genuint familjeföretag som startade i Komarken, av Henrik Erikssons och Björn Erikssons morfar 1963. Brödernas mamma samt kusinen arbetar fortfarande i företaget. Pappan slutade precis före coronapandemin bröt ut.

Carryline, som har cirka 45 anställda, tillverkar transportörsband och produktionen är unik då man ha hela produktionskedjan på plats i Kungälv. Det har bland annat gjort att leveransproblemen som världen haft under coronapandemin inte blivit så stor hos företaget. De har ett nätverk av återförsäljare i cirka 20 länder och cirka 60 % av produktionen går på export

Carryline har sedan 90-talet haft samarbete med daglig verksamhet hos kommunen och från mitten på 2000-talet så har man ett eget produktionsrum för sex personer.

– Det är en viktig del av vår produktion konstaterar Henrik Eriksson. De som hjälper oss där är sedan länge en integrerad del av vår övriga personalstyrka och vi har verkligen en stark enhet.

Tempo Diseröd

Håkan Larsson tog tillsammans med sin bror Christer över Tempo i Diseröd i september 2020 och har lyft den till en omsättning på 24 miljoner. Mycket tack vare ett sortiment som är mer anpassat efter kunderna, en uppskattad delikatess och hårt arbete.

- Det har väl blivit tre semesterdagar det senaste året, vi råkade dessutom få möjlighet att köpa en butik på Mollösund samtidigt också, säger Håkan Larsson och ler lite.

Håkan Larsson började praktisera i en livsmedelsbutik redan i åttonde klass och efter det var han fast i branschen. Resan har gått via butiker i bland annat Uddevalla, Stenungssund, Stora Höga och Billdal.

- Det är ett mycket varierande och spännande jobb. Nu hoppas vi på att kunna växa ytterligare i Diseröd, det flyttar hit många människor så potentialen är god.

Håkan Larsson samarbetar med kommunen både genom att erbjuda plats för arbetsträning och daglig verksamhet.

- Det är tillfredställande att se hur de som jobbar hos oss utvecklas, jag har engagerad personal som stöttar upp när det behövs avslutar Håkan Larsson.

Bilder: Carrylines ägare Henrik Eriksson och Björn Eriksson tillsammans med kommunalråden Miguel Odhner och Anders Holmensköld.
Kommunalråden Miguel Odhner och Anders Holmensköld med ägaren till Tempo Diseröd Håkan Larsson.